Zondag 22-11, Roadtrip: Airlie Beach-Rockhampton - Reisverslag uit Emu Park, Australië van Leander Downunder - WaarBenJij.nu Zondag 22-11, Roadtrip: Airlie Beach-Rockhampton - Reisverslag uit Emu Park, Australië van Leander Downunder - WaarBenJij.nu

Zondag 22-11, Roadtrip: Airlie Beach-Rockhampton

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Leander

22 November 2015 | Australië, Emu Park

Vandaag kleine 500 km. Na onze magnificient experience van the Whitsunday zijn we vandaag gedoemd weer een flinke ruk te maken!
De afspraak is uiterlijk 8 uur bedden uit en voor 09.30 vertrekken! Al die 'ochtendmensen'! Zelf zit ik alweer om 06.30 in de zon met boek (lag er wel om 21.45 in haha, de zon, zee, het witte zand, de wind en de wijn). Bij het ontbijt nog de laatste stukjes verse pineapple. Ieder even z'n taak voordat we kunnen vertrekken! Syl aan de afwas, Kek het chemisch toilet, Leander stoelen+tafel en elektra (en nieuw bier koud leggen), Ans de waslijn, flesjes water vullen! Ieder z'n bed, kleding en alles weer vastzetten voor vertrek! Rudd stelt de TomTom in en de 1e etappe wordt zo een 160 km, naar Mackay, daar doen we een Sundaymorning coffee met cake! Ik stap naast Rudd als bijrijder en verwacht een saaie omgeving, dit blijkt anders! Australie is 1 groot Nationaal Park! Na gisteren the 50 shades of blue, hebben we vandaag de 50 shades of green en een zeer gevarieerd landscape. Een stukje vlak, Nederland, met veel weilanden met koeien, slootjes, bomen gevolgd door een heuvellandschap. Alles net iets grootser en weidser dan bij ons. Ik speur de omgeving af naar kangoeroes, maar helaas, alleen dood langs de weg. Het is net als hazen! Inmiddels veranderd het landschap in suikerrietvelden, the farmers doen het hier goed. De grond is terra! De jacaranda's zijn niet meer paars maar van oranje tot diep rood, prachtig! The Bruce HWY heeft af en toe een deel waar borden staan met 'cycle training circuit 5 km'. Wij verwachten op zondagmorgen hele groepen, maar slechts een enkeling waagt zich eraan! Mamils (middle Aged Man In Lycra). Die zien er dan ook bijzonder uit met allerlei 'stokjes' bovenop hun helm (een soort sprieten, Peter heeft het uitgelegd waar dit voor is, maar ik ben het even kwijt). Ik vind het geweldig door het land te reizen (al is het soms even afzien haha)! Het besef dat hier vanuit de hele wereld mensen naartoe zijn geëmigreerd om een nieuw leven op te bouwen uit het niets! Oppertunity's!! En nog steeds! We komen zojuist langs een opgetuigde kerstboom! Net in Mackay, een stadje met oude koloniale gevels, veel art and gallery's (Jacq heeft een bijzondere tulp gefotografeerd), had men in de winkelstraat rode kerstslingers en strikken om de lantaarnpalen! Kerstsfeer bij tropische temperaturen blijft very strange! De 2e etappe! Kek achter het stuur, Jacq ernaast! De rest verdiept in een boek of kruiswoordpuzzel. Continue kruisen we de spoorlijn. Overal staan karretjes voor het suikerriet, welke aan de wagon gekoppeld worden. Zojuist passeert een trein met steenkool.
Honderden Creeks, met of zonder water! Brievenbussen langs de weg die er op duiden dat er ergens een paar huizen verstopt staan. Deze brievenbussen variëren van melkbus, houten bakje tot een tonnetje waar je in een kano de waardevolle spullen in doet. Of een afgeknipte jerrycan, uitgeholde boomstam, zelfs een magnetron als brievenbus gespot. De lunchstop is rond 14u, bij een restplace. Even improviseren met een blikje tonijn, ui, tomaat, komkommer en wraps! En niet te vergeten fruitsalade van verse mango, nectarine en kiwi. Kek mag weer achter het stuur vandaan, Rudd neemt het over, Ans is bijrijder. Er staan borden watch out koala's! Ik ga op de uitkijk, het wordt hoogste tijd dat we eens wat spotten. En ja hoor! 2 kangaroos, verderop een kleine kudde, een springende skippy en uiteindelijk nog een kudde! Yes! Ze springen dus gewoon tussen de koeien en hebben zo 'n goede schutkleur! We rijden door smeulende bomen, bosbranden en komen een gecrashte auto met caravan tegen! De politie is er, het ziet er niet goed uit! Deze highway is echt een stukje 'dodenweg' er wordt steeds voor gewaarschuwd, blijven opletten dus! O ja, we hebben ook nog Emu's gespot! En enorme roofvogels!

• 22 November 2015 - 14:48

Marian Van Der Geest:

gaaf allemaal,het is even wennen zo een campingcar maar het heeft heeel veel voordelen , 30 jaar ervaring....

• 22 November 2015 - 18:22

Emmy De Jeu :

Geweldig die verslagen Ans! Hartstikke leuk om jullie te volgen downunder in de camper;-))
    (ik ben dit weekend bij Fleur geweest met Weintje, natte sneeuw en 4 gr. s'nachts.. en wind!! 2 dekbedden en elektrisch kacheltje erbij, niks aan t handje;-)) dat is wat anders als 35 graden, hahaha!
    Je reisverslag doet een beetje denken aan 10 jaar geleden..ZA!!
    Nog heel veel plezier, ik hoor alle verdere verhalen graag!
    dikke kussss