Maandag 23-11, Bundaberg Rum & Turtles, - Reisverslag uit Bargara, Australië van Leander Downunder - WaarBenJij.nu Maandag 23-11, Bundaberg Rum & Turtles, - Reisverslag uit Bargara, Australië van Leander Downunder - WaarBenJij.nu

Maandag 23-11, Bundaberg Rum & Turtles,

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Leander

23 November 2015 | Australië, Bargara

Gisteren het laatste stukje van de rit de Let's Dance cd van Humberto Tan opgezet! Iedereen opgefleurd en dan ineens zijn de kangoeroes daar!
We hebben het gehaald! Nog een extra 40 km door onze campingkeuze, tussen Yeppoo en Emu Park. Gelukkig heeft de receptie nog pasta en bier in de verkoop en hoeven we niet meer op pad. Met alle ingrediënten die we nog hebben, verschijnt er weer een heerlijke maaltijd. De plannen voor vandaag en de rest van de week worden doorgenomen. De tijd begint te dringen en ons verlanglijstje is groot. Kek droomt al maanden van Fraser Island en zelf rijden in een 4-wheel drive over the beach. Na een tijdje googlen blijkt dit best een dingetje! Tijd, geld en prioriteiten gaan een rol spelen. We zijn allemaal gelijkgestemd en besluiten vandaag om 8u te gaan rijden naar Bundaberg. Mijn dag begint met een duik in de zee en een goed gesprek met een gepensioneerde Australiër. Uit de gesprek blijkt wel weer dat wij (een stukje) Australie in vogelvlucht doen. Voor 8 uur verlaten we de camping, ontbijten en boodschappen doen we onderweg. Het 1e gedeelte van de rit is veel farmers en koeien, daarna National Park en in de Bundaberg Region volop strawberry's, macademias, avocadoes, sweet potatoes and ginger. De vruchtbare rode grond! Tegen de tijd dat Kek achter het stuur vandaan wil rijst er ineens een 'wegrestaurantje' op. Toilet en een warme snack, een goede ondergrond voor de rum! Om 1 uur arriveren we bij Bundaberg Rum Distillery! Doel bereikt! Eerst even snuffelen in het museum, film kijken over de geschiedenis van Bundaberg Rum en vervolgens met guide Angus en Erin op pad. Er wordt vandaag gebotteld, 65.000 bottles a day! Het proces kunnen we mooi zien en wordt ook toegelicht. Molasses, het belangrijkste ingrediënt, a rich black heavy liquid, stroperig en de smaak gaat richting een bepaald soort drop, gewonnen uit suikerriet ( dit verklaard die enorme suikerrietvelden, sugar cane, die we onderweg tegenkomen). We lopen door de Molasses Storage, zien we de lichtbruine 'drap'. Samen met yeast (gist) en water vindt de fermentation plaats, het volgende proces is distillation. All very interesting! Huzzah! We eindigen in the Barrel House. Hier ligt de geschiedenis van BDC (1888, bijna 125 jaar, hier hebben ze een speciale rum met label voor geproduceerd). Grote vaten rum staan hier te 'rijpen'. In de kleine vaten zitten de speciale rumsoorten. Spirits als bourbon, brandy, sherry, red wine, port, whiskey, cognac and brand new American oak barrels. We mogen ze allemaal proeven in de bar! Jacq begint met het blacklabel, een zware! Half tipsy lopen we naar onze Vanny! Wie weet worden we ooit rumdrinkers! De tropical pineapple-coconut nemen we alvast mee. We zullen die Bundaberg eens gaan promoten in Nederland! Tot volgend jaar BDC! We vliegen door de Woolworth voor boodschappen, de Liquid Store voor drank en toeren door de suikerrietvelden maar Bargara. Een camping aan zee! En met een beetje geluk komen tussen 19-02.00 uur de turtels hun eieren leggen op het strand. Helaas is het nog net geen volle maan.....